ikganaarnz.reismee.nl

Paper and Cards

Dag 13 / 10 november 2011 / Ergens tussen Town of Bulls en Wellington

Wij 'dutchies' hebben blijkbaar slogans nodig als 'Een beter milieu begint bij jezelf' en 'Met hetzelfde gemak, gooi je het in de afvalbak'.

Hier in NZ lijkt dat niet nodig te zijn. Het besef van natuurbehoud lijkt in elke Kiwi ingebakken te zitten. Waar in Nederland de sigarettenpeuken voor het kantoorpand verspreid liggen ( ondanks dat er een speciale asbak bij de ingang staat ) wordt je hier als toerist op het hart gedrukt om de peuken mee terug te nemen naar de bus. Ook de klokhuizen en bananenschillen gaan de prullenbak in. Ze zijn hier als de dood voor ongedierte die het natuurlijk evenwicht uit balans brengen.

Ik zie mezelf niet als een geiten wollen sokken type, maar de natuurbewuste lifestyle werkt aanstekelijk. Ik bewonder en respecteer het zeer. Daarom draag ik graag mijn steentje bij. Mijn lege blikjes L&P ( de eerste box met 12 st. zijn er inmiddels doorheen) en flesjes water lever ik al apart in. En in Tongariro National Park heb ik de hele dag met een klokhuis en twee bananenschillen rondgelopen. Het gaat al bijna vanzelf.

Daarom was ik zeer verbaasd dat we op de 90 mile beach (officiële snelweg over het strand) met 100 mile an hour het strand over mochten scheuren. Volgens 'Dice' de buschauffeur was het geen probleem. Bij de volgende vloed zouden onze sporen weer uitgewist zijn. Helaas kan die ene zeemeeuw die net niet op tijd weg was voor de bus dit niet meer meemaken.

Ook de hostels proberen de backpackers een steentje bij te laten dragen d.m.v. recyclen. Van lege blikjes en oude kleding tot een 'pig basket' voor alle etensresten. In YHA Taupo hebben ze door dat wellicht niet iedere toerist zit te wachten op het ' be green' verhaal, en proberen er daarom maar een leuke draai aan te geven.

Tussen de 25 opties om te recyclen hing deze 'Paper and Card' ook aan de muur. Bij mij en enkele andere reizigers heeft het in ieder geval een glimlach opgeleverd;

Paper and card

Should be recycled because they're made from forests.

If we've learned anything from Disney, it is that forests are full of love, anthropomorphized creatures, such as bunny rabbits and deer. Are you going to tell Bambi he has no home to go back to?

Reacties

Reacties

ijda hilbrink

hoi veer,

dat zouden ze hier ook eens meer moeten promoten
want soms is het echt vies,maar ja volgens mij hebben
moeders hier in nederland geen tijd meer om het hun
kinderen bij te brengen of het interesseert ze niet.
nou moet je me ook eens vertellen wat dat l & p voor
spul is ziet er uit als shandy of zo ?
nou meiss veel plezier nog
xxxxxxxxxxxxxxxxxx mams

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!